Ku Hanya Seorang Hamba

Ku Hanya Seorang Hamba
Mujahid Islam

Ku Hanya Seorang Hamba

Ku Hanya Seorang Hamba Pejuang Mujahid

Monday, November 29, 2010

"Wahai Pemilik Hatiku, Wahai Pemilik Nyawaku"

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah syukur diriku panjatkan kehadrat Allah SWT Pemilik Nyawaku kerana masih diberi kesempatan untuk berada di Bumi milikNYA ini, dan selawat salam untuk junjungan Nabi kita Rasulullah SAW.. Secara tak langsung dapat lagi ku coretkan luahan hati dan berkongsi ilmu dengan sahabat2 ku sekalian.. Sebelum tu, sama-sama kita renungkan firman Allah SWT yg bermaksud,

"Hai manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan dari keduanya Allah memperkembang-biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu."
-- An-Nisa': 1

Firman Allah SWT di atas ada kaitan dengan apa yg ingin aku coretkan.. =)

Saat semua jiwa berbicara tentang hati mungkin aku baru sedari sedari..

Lantas dengan Izin Allah, tiba-tiba..

Aku terkenangkan kata ilhamku yang terbuku dalam hati.. hum.. 
Namun si dia telah pon mengetahui apa yang ingin aku curahi, 
namun taklah semua dapat aku zahiri..mmm.....


Hatiku pernah bersuara,

Benarkah segala pengakuan yang aku dengar?

Tidakkah dia menyesal dengan diriku ini?

Layakkah aku dengannya?


Ummm..

Tanyalah ALLAH, Penciptaku Wahai Hati..

Kerana aku sendiri pun tidak tahu..



Baiklah, cuba lihat perkataan dibawah..

‘DuaCintaBersujud’

Ada tiga patah kata di situ.

Yang mana, di tengahnya ada satu perkataan.

Dan aku sendiri sebenarnya.. Sukar untuk menyebutnya.

Malu? Tidak kot. Berat? Mungkin. Allah, aku tidak tahu apa itu.

Yang pasti, aku tahu bahawa ia luas..

Dan semuanya adalah tentang cinta.. (terlafaz juga akhirnya;) but nobody could hear~)



Aku teruskan ya..=)

Apa, mengapa, siapa, dan bagaimana..

Biarlah anda dengan firasat anda.. (tetapi waspadalah, ALLAH Tahu segenap hatimu)

Tentang ia dan saya,

Nantikan sahaja.. insyaALLAH.

Jika bukan dengan izin ALLAH,

Pasti tiada apa yang akan terungkap dalam dunia ini.. Subhana'Allah..



Ya Allah Pemilik Hatiku..

Huhu, mengapa aku terdetik untuk bicara tentang ini ya?

Lagaknya seperti sudah berpengalaman?

Hum, tidak.

Malah aku masih tidak mengerti seperti seharusnya lagi apa itu..

Mungkin, sedikit cuma sudah, benar, kerana ia luas.

Tetapi masih juga tidak akan cukup dan sempurna.

Kerana ilmuNYA tersungguh luas.. Allahuakbar!!


Maka aku masih belajar.

Dan akan terus belajar.

Sampai noktah.


Namun ayat bisa bersambung.

Andai kata terukir tanpa nista.

Namun, bisa juga bersambung,

Beserta nista..

Bezanya, cuma antara dua ;

Bahagia, atau duka di akhirnya..

Maka aku takut.

Dan HANYA DIA YANG MAMPU menenangkan aku.

Saat itu.. Masya'Allah..



Mohon doa untuknya (Permata Hatiku) ;

Bismillahirrahmanirrahim..

“Smoga ukhti tenang sahaja dalam kehidupan ini demi ALLAH.. Sama- samalah kita ingatkan diri bahawa apapun yang berlaku dalam hidup ini adalah ujian untuk kita dari Pencipta kita Yang Maha Cinta; agar kita jadi lebih baik, dan itulah yang terbaik untuk kita.. :-) Bila ujian itu dilalui dengan cara yang betul dan tepat berlandaskan Al- Quran dan Sunnah, ia akan menjadi sesuatu yang indah.. Bersama sabar, tenang, dan syukur.. Ameen.. Yaqinlah!”



*Baiklah, sebelum aku tutup coretan ini..

Ingin aku kongsikan sekerat dua ayat untuk kita renungkan bersama.. 

Wahai Para Mujahid dan Mujahidah,

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa 
KITA MASIH HIDUP ! 
Alhamdulillah ...

No comments:

Post a Comment